در این مجموعه از مقالات، برخی از مفاهیم پایه openSUSE  ارائه شده و به بعضی از برنامه‌های پایه‌ای اشاره می‌شود. این مجموعه می‌تواند مورد توجه کاربران تازه‌کار لینوکس که از اپن سوزاه استفاده می کنند، قرار گیرد. در این مجموعه، فرض بر این است که کاربران، تجربه کار با کامپیوتر را داشته‌اند . 

اولین چیزهایی که یک کاربر تازه‌کار openSUSE انجام می‌دهد

به عنوان نمونه، اولین چیزی که یک کاربر تازه‌وارد اپن‌سوزاه می‌خواهد انجام دهد این است که به محض این که سیستم عامل کار نصبش تمام شد، برود و بر روی پروژه‌ی خودش کار کند. اما باید بداند که بهتر است قبل از این کار برود و یک سری از چیزهای بنیادی لینوکس را یاد بگیرد، در این باره که لینوکس چطور کار می کند، تا از هدر رفت زمان در آینده جلوگیری کند. لینوکس به روشی متفاوت از سیستم‌عامل‌هایی چون MacOS یا مایکروسافت ویندوز، کار می‌کند و برای ذخیره زمان این تفاوت بایستی درک شود.

هشدار  همچون دیگر سیستم‌عامل‌ها، راه‌اندازی یک جلسه دسکتاپ (‌ desktop session ) به عنوان مدیر (administrator) - ( که در گذشته root گفته می‌شد ) کار عاقلانه‌ای نیست و بسیار خطرناک است.

دو تفاوت عمده وجود دارد

مشهودترین تفاوت،‌ رابط کاربری است

رابط کاربری گرافیکی ( GUI ) در اپن‌سوزاه کمی با ویندوز و  MacOS متفاوت است اما این تفاوت‌‌ها بیشتر در آرایش و چینش‌ها می‌باشد. میزکار KDE Plasma ( که در مقابلش GNOME، یک میزکار دیگر ) به صورت خاصی شبیه رابط‌های کاربری دیگر است: بیشتر چیزهای پایه‌ای یکسانند، ویندوز، دارای پنجره‌هایی است که از یک قاب، نوار عنوان، یک دکمه تنظیمات پنجره در بخش سمت چپ نوار عنوان، و دکمه‌های کوچک‌کننده و بزرگ‌کننده و بستن پنجره در بخش سمت راست نوار عنوان تشکیل می‌شوند. اگر کاربر تصمیم دارد از theme متفاوتی استفاده کند این تنظیمات پیش‌فرض به راحتی قابل تغییرند، اما این پیش‌فرض‌ها طراحی شدند تا به کاربر احساس همیشگی، بودن در خانه را هنگام استفاده از لینوکس دهند. 

دومین تفاوت زیاد مشهود نیست ( در نگاه اولیه )

این نوع از تفاوت‌ها شامل موارد بسیار زیادی می‌شود. یکی از تفاوت‌‌هایی که هر کاربر تازه‌کاری به سرعت پیدایش می‌کند این است: برنامه‌هایی که برای ویندوز طراحی شده‌اند نیاز به یک لایه سازگاری خاصی دارند که به وسیله WINE یا ( W INot an Emulator ) تامین می‌شود که برای بسیار از برنامه‌ها کار می‌کند،‌ دارند. معماری فایل سیستم لینوکس به طور قابل توجهی با ویندوز و MacOS متفاوت است. مدیریت لینوکس بدون اجرای میزکار به عنوان کاربر root کار بسیار آسان‌تری است. یکی از تفاوت‌‌های مهم دیگر، روش نصب و تغییر برنامه‌ها است که با ویندوز و MacOS بسیار متفاوت است. این لیست طولانی‌تر است و در آینده به جزئیات توضیح داده خواهد شد اما این ۴ مثال بیشتر برای کاربران پیشترفته بود ( که تا به حال لینوکس را امتحان نکردند ) که باید عادات کامپیوتری خود برای لینوکس تغییر دهند. چرا فقط کاربران پیشرفته؟ خیلی ساده،‌ این افراد به دنبال تنظیمات و امکانات برابر ویندوز در عمق سیستم‌عامل می‌گردند و تفاوت‌های مابین ویندوز و لینوکس را برخواهند شمرد. کاربران پیشرفته معمولا نیاز دارند که به اعماق فرو روند تا جزئیات پیشرفته را بفهمند و تغییر دهند چرا که وقتی از یک کامپیوتر استفاده می‌کنند، لینوکس تفاوتی در اصل موضوع کارکرد و فهم و شکل دادن به آن ندارد.
 

لینک‌های خارجی